ساختار سازمانی مدیریت برنامه‌ریزی راهبردی


شرح وظایف


  • مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل لازم به منظور شناخت و تبیین نقاط ضعف و قوّت، تهدیدها و فرصتهای دانشگاه.­
  • تهيه‌ و تنظيم‌ ماموريت، چشم‌انداز، اهداف‌، راهبردها و سياستهاي‌ کلان‌ دانشگاه در چارچوب‌ جهت گيري­ها و رويکردهاي برنامه‌هاي‌ توسعه‌ کشور با مشارکت‌ و همکاري‌ واحدهاي‌ ذيربط‌.
  • طراحی و استقرار نظام‌های آماری، اطلاعاتی و اطلاع رسانی پویا و متناسب با بهره گیری از فناوری های نوین.
  • طراحي‌ و استقرار نظام‌ برنامه‌‌ريزي‌ راهبردي‌ دانشگاه و هدايت‌ دانشکده‌ها و واحدهاي تابعه به‌منظور تهيه‌ و تدوين‌ برنامه‌هاي‌ مربوطه‌.
  • تلفیق برنامه‌های دانشکده ها و واحدهای تابعه و تهیه و تدوین برنامه‌های دانشگاه با توجه به محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها، نیازها و اولویت‌های ملی و با همکاری واحدهای ذیربط و نظارت بر اجرای برنامه‌ها.
  • مطالعه در زمینه آینده پژوهی فناوری‌های در حال ظهور و نوظهور.
  • رصد و پایش روندهای حوزه‌ی فناوری در جهان و بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط بر آن و راهبردهای دانشگاه.
  • مطالعه و بررسی مدل های نوآوری و همکاری‌های فناورانه داخلی و بین المللی.
  • مطالعه نظام پایش فناوری در واحد دانشگاه.
  • مطالعه و شناخت فناوری پیشران و رصد فناوری در حوزه تخصیص دانشگاه.
  • شناسایی روندها و انجام فعالیت‌های سیاست پژوهی، آینده‌پژوهی، آینده نگاری در حوزه تخصصی مرتبط.
  • شناسایی ظرفیت ها و توانمندی ‌های موجود در سطح کشور در محورهای آموزش، پژوهش و نوآوری و پیشنهاد شبکه خبرگان در حوزه‌های مرتبط.
  • تهیه و تنظیم شاخص های کمی و کیفی برنامه راهبردی دانشگاه و برنامه عملیاتی واحدها.
  • نظارت بر اجرا و ارزیابی عملکرد دوره‌ای برنامه های راهبری دانشگاه و پیشنهاد مداخلات سیاستی.
  • نظارت بر فرایند تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی توسط معاونت‌ها، مدیریت‌ها، دانشکده ها، پژوهشکده ها و دیگر مراکز وابسته به دانشگاه و تهیه گزارشات ادواری از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه.
  • شرکت فعال در شوراها، کمیته‌ها و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط.
  • انجام طرح‌های مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آئین‌نامه‌های داخلی دانشگاه با هدف ساده سازی و هماهنگ ساختن آن‌ها.
  • تهیه و بروزرسانی اقلام آماری و اطلاعات مربوط به واحدهای مختلف دانشگاه.
  • تهیه و ارائه گزارش های آماری تخصصی بصورت ادواری.
  • نیازسنجی سیستم ها و بانک‌های اطلاعاتی تخصصی.
  • هماهنگی مستمر با معاونت‌ها و واحدهای دانشگاه برای گردآوری داده‌های آماری بهنگام و صحیح.
  • پاسخگوئی به نیازهای آماری واحدهای درون دانشگاه و یا افراد مراجعه کننده در چارچوب ضوابط و مقررات اداری.
  • تهیه، تدوین و پیگیری امور سالنامه‌های آماری.
  • تدوین، گردآوری و اعلام شاخص‌های آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و ... به منظور اطلاع‌رسانی از روند تغییرات ایجاد شده در مقاطع زمانی مختلف از طریق تهیه و تنظیم آخرین آمار و اطلاعات مربوطه در دانشگاه.
  • تهیه و ارائه گزارشات دقیق و بهنگام آماری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسات زیر مجموعه آن و دستگاه‌ها و نهادهای استانی.
  • انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق