درباره مدیریت برنامهریزی راهبردی - مدیریت برنامهریزی راهبردی
ساختار سازمانی مدیریت برنامهریزی راهبردی
شرح وظایف
- مطالعه، بررسی و تجزیه و تحلیل لازم به منظور شناخت و تبیین نقاط ضعف و قوّت، تهدیدها و فرصتهای دانشگاه.
- تهيه و تنظيم ماموريت، چشمانداز، اهداف، راهبردها و سياستهاي کلان دانشگاه در چارچوب جهت گيريها و رويکردهاي برنامههاي توسعه کشور با مشارکت و همکاري واحدهاي ذيربط.
- طراحی و استقرار نظامهای آماری، اطلاعاتی و اطلاع رسانی پویا و متناسب با بهره گیری از فناوری های نوین.
- طراحي و استقرار نظام برنامهريزي راهبردي دانشگاه و هدايت دانشکدهها و واحدهاي تابعه بهمنظور تهيه و تدوين برنامههاي مربوطه.
- تلفیق برنامههای دانشکده ها و واحدهای تابعه و تهیه و تدوین برنامههای دانشگاه با توجه به محدودیتها، ظرفیتها، نیازها و اولویتهای ملی و با همکاری واحدهای ذیربط و نظارت بر اجرای برنامهها.
- مطالعه در زمینه آینده پژوهی فناوریهای در حال ظهور و نوظهور.
- رصد و پایش روندهای حوزهی فناوری در جهان و بررسی اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط بر آن و راهبردهای دانشگاه.
- مطالعه و بررسی مدل های نوآوری و همکاریهای فناورانه داخلی و بین المللی.
- مطالعه نظام پایش فناوری در واحد دانشگاه.
- مطالعه و شناخت فناوری پیشران و رصد فناوری در حوزه تخصیص دانشگاه.
- شناسایی روندها و انجام فعالیتهای سیاست پژوهی، آیندهپژوهی، آینده نگاری در حوزه تخصصی مرتبط.
- شناسایی ظرفیت ها و توانمندی های موجود در سطح کشور در محورهای آموزش، پژوهش و نوآوری و پیشنهاد شبکه خبرگان در حوزههای مرتبط.
- تهیه و تنظیم شاخص های کمی و کیفی برنامه راهبردی دانشگاه و برنامه عملیاتی واحدها.
- نظارت بر اجرا و ارزیابی عملکرد دورهای برنامه های راهبری دانشگاه و پیشنهاد مداخلات سیاستی.
- نظارت بر فرایند تدوین و اجرای برنامه های عملیاتی توسط معاونتها، مدیریتها، دانشکده ها، پژوهشکده ها و دیگر مراکز وابسته به دانشگاه و تهیه گزارشات ادواری از عملکرد واحدهای مختلف دانشگاه.
- شرکت فعال در شوراها، کمیتهها و اظهار نظر پیرامون مسائل مربوط.
- انجام طرحهای مطالعاتی برای تعیین اقدامات لازم در مورد اصلاح مقررات و آئیننامههای داخلی دانشگاه با هدف ساده سازی و هماهنگ ساختن آنها.
- تهیه و بروزرسانی اقلام آماری و اطلاعات مربوط به واحدهای مختلف دانشگاه.
- تهیه و ارائه گزارش های آماری تخصصی بصورت ادواری.
- نیازسنجی سیستم ها و بانکهای اطلاعاتی تخصصی.
- هماهنگی مستمر با معاونتها و واحدهای دانشگاه برای گردآوری دادههای آماری بهنگام و صحیح.
- پاسخگوئی به نیازهای آماری واحدهای درون دانشگاه و یا افراد مراجعه کننده در چارچوب ضوابط و مقررات اداری.
- تهیه، تدوین و پیگیری امور سالنامههای آماری.
- تدوین، گردآوری و اعلام شاخصهای آموزشی، پژوهشی، دانشجویی و ... به منظور اطلاعرسانی از روند تغییرات ایجاد شده در مقاطع زمانی مختلف از طریق تهیه و تنظیم آخرین آمار و اطلاعات مربوطه در دانشگاه.
- تهیه و ارائه گزارشات دقیق و بهنگام آماری به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و موسسات زیر مجموعه آن و دستگاهها و نهادهای استانی.
- انجام سایر امور محوله از سوی مقام مافوق